Terug naar overzicht

Event op

Weihnachtsoratorium 2023 door Dommusik uit Münster


Cantates 1-2-3

Weihnachtsoratorium 2023 door Dommusik uit Münster

Onder leiding van: 

Domkapellmeister Alexander Lauer

Alexander-Lauer.jpg


Alexander Lauer studeerde kerk- en schoolmuziek aan de Muziekuniversiteit van Saarbrücken en theologie en musicologie aan de Universiteit van Saarbrücken. Vervolgens voltooide hij de zangstudie bij prof. Rosemarie Bühler-Fey en de masterclass liedcompositie bij prof. Irwin Gage. Van 2002 tot 2006 was Alexander Lauer lid van het Rundfunkchor Berlin. Gedurende deze tijd kreeg hij belangrijke impulsen voor zijn artistieke werk. Regelmatige optredens als zanger bij radiokoren en professionele vocale ensembles stelden hem in staat muziek te maken onder bekende dirigenten als Abbado, Bernius, Harnoncourt, Nagano en Rattle. Sinds zijn jeugd is Alexander Lauer leider van verschillende vocale ensembles en koren, die op verschillende koorconcoursen eerste prijzen hebben gewonnen. Lauer is jurylid bij nationale en internationale koorconcoursen. Hij werkte een aantal jaren als dekenaatcantor in Losheim am See in Saarland voordat hij in 2011 als kathedraalcantor naar de kathedraal van Speyer verhuisde. In augustus 2015 werd Alexander Lauer benoemd tot kathedraalmuziekdirecteur van de Hoge Domkerk in Münster. Hier leidt hij het jongenskoor Capella Ludgeriana, het St. Paulus Domkoor, de Schola Ludgeriana, het Santini Ensemble en het Dom kamerkoor.


Uitgevoerd door:

- Kammerchor am St-Paulus-Dom Münster

Domchor-St-Paulus.jpg


Het kamerkoor van de St-Paulus Dom in Münster werd in 2017 opgericht door Dom muziekdirecteur Alexander Lauer en heeft inmiddels een vaste plaats in het culturele leven van de stad Münster ingenomen. In dit selectieve ensemble komen ervaren zangers samen om project per project een veeleisend en veelzijdig koorrepertoire te ontwikkelen. De koorbezetting varieert afhankelijk van het programma, van een dubbelkwartet tot een 40-stemmig kamerkoor. Het ensemble zingt a capella stukken uit alle tijdperken en koorsymfonische werken met een hoge klankcultuur.


- Het Europees Barokorkest Le Chardon

Barockorchester-le-Chardon_1.jpg



Het Europees Barokorkest Le Chardon is een professioneel orkest met topmuzikanten uit Europa. Veel leden komen uit verschillende Europese landen (Italië, Nederland, België, Tsjechië, Frankrijk). Hajo Wienroth is al 25 jaar directeur van het ensemble en speelt als solist in veel Europese landen. In projecten en concertreizen zoekt het ensemble altijd contact met de oorspronkelijke bronnen. Het noeste onderzoekswerk naar herontdekte en opnieuw uitgevoerde oer uitvoeringen werpt zijn vruchten af ​​in de kwaliteit van het ensemble. De muziek wordt zonder uitzondering uitgevoerd op de toonhoogte die gebruikelijk was ten tijde van het componeren, waarbij gebruik wordt gemaakt van originele instrumenten of zeer goede kopieën uit die tijd. Talrijke opnames en nieuwe opnames tonen de kwaliteit van dit ensemble aan. In 2007 werd door Hajo Wienroth het cd-productiebedrijf Lunaris opgericht als cd-label om zelden gespeelde werken beschikbaar te maken voor het grote publiek

Solisten:

- Stefanie Fels, sopraan

Stefanie-Fels_2.jpg


Stefanie Fels werd geboren in Maagdenburg en kreeg haar eerste muzikale opleiding in het Magdeburg Cathedral Choir onder leiding van KMD Günther Hoff. Ze rondde haar studie af bij Kammersängerin Sabine Stolpe en Karin Mitzscherling (zang/zangpedagogie) met de kwalificatie “zeer goed”. Tijdens haar studie nam ze deel aan verschillende operaprojecten. Hier zong ze de rol van de eerste jongen in W.A. Mozarts "Magic Flute" en nam ze de vrouwelijke hoofdrol (Laurie) op zich in de Duitse première van Aaron Coplands opera "The Tender Land". Stefanie Fels-Lauer verscheen als Susanna in Mozarts “Le nozze di Figaro” op de “ring.award.05” in Graz in 2005. Hier wonnen zij en het Duits-Hongaarse team de prijzen van de artistieke jury en de persjury, evenals de hoofdprijs van de Ring Award-jury. Haar repertoire varieert van barok tot modern, waarbij de nadruk van haar werk ligt op concert en oratorium, maar ook op liedzang. Solo-engagementen hebben de zangeres naar Nederland, Zweden, Israël, Italië en Oostenrijk gebracht. Masterclasses bij prof. Julia Hamari, Kammersängerin Judith Beckmann, prof. Hans-Joachim Beyer en Karl-Peter Kammerlander (liedcompositie) gaven haar belangrijke artistieke impulsen. Gezamenlijke concerten met bekende koren (o.a. het Thomanerchor Leipzig, Kammerchor Stuttgart), actieve samenwerking met diverse kamermuziekensembles en zangavonden verrijken haar muzikale werk. Talrijke radio-opnames vormen het bewijs van haar artistieke werk. Naast haar concertactiviteiten voelt Stefanie Fels-Lauer zich sterk verbonden met het zangonderwijs en gaat ze graag samen met haar leerlingen op ontdekkingsreis naar de stem. Tussen 2007 en 2014 gaf ze les als docent zangafdeling en seminarleider voor kinderstemtraining aan de Muziekuniversiteit van Saarbrücken. Stefanie Fels-Lauer werkt sinds 2015 als stemtrainer aan de Domsingschule Münster en heeft stemtraining-coaching verzorgd voor verschillende koren


Elvira Bill, alt

Elvira-Bill_2.jpg


De intieme en gevoelige interpretatie van de mezzosopraan, gecombineerd met haar warme en veelzijdige stem, maken de uitvoeringen van Elvira Bill tot expressieve en ontroerende momenten. Elvira Bill studeerde zang bij Christoph Prégardien aan de Muziekuniversiteit van Keulen. In de zomer van 2010 voltooide ze haar diplomastudie cum laude. Reinhard Becker, Thomas Heyer, Ingeborg Danz en Michael Gees begeleidden en inspireerden hen ook op hun muzikale pad. Hun repertoire varieert van oude meesters tot hedendaagse muziek. Elvira Bill is een veelgevraagd artiest op tal van podia en festivals, waaronder de Berlin, Keulen en Essen Philharmonic, Tonhalle Düsseldorf, Tchaikovsky Concert Hall Moskou, Rheingau Music Festival, Bachfest Leipzig, La Folle Journée Nantes, Teatro Real Madrid en Lucerne Festival. Ze zong onder leiding van bekende dirigenten als Peter Neumann, Marcus Creed, Philippe Herreweghe, Sylvain Cambreling, Helmuth Rilling, Christopher Hogwood, Rudolf Lutz, Florian Helgath en Paul Goodwin. Concertreizen brachten haar naar vele steden in Duitsland en Europa, maar ook naar Rusland, China en Oman.


- Stefan Sbonnik, tenor

Stefan-Sbonnik_2.jpg


Stefan Sbonnik is een internationaal actieve opera- en concertzanger. Na zijn studie aan de universiteiten van Osnabrück en Münster en de August Everding Theateracademie in München, was hij lid van de operastudio van de Opéra national du Rhin in Straatsburg en betrokken bij het festival in Aix-en-Provence. Stefan ontving een Richard Wagner-beurs en speciale prijzen op het Young Vocal Soloists Podium. Hij verzorgde gastoptredens in de operahuizen van Heidelberg, Münster, Aken, Passau, Straatsburg, Albi, Vichy, Rennes, Metz, Bordeaux, het Theater an der Wien en voor een cd-opname van Verdi's Attila met het München Radio Orkest. Het repertoire varieert van barok tot heden. De belangrijkste rollen zijn onder meer Tamino in Mozarts The Magic Flute, Danilo in Lehars The Merry Widow, Kalil in The Arabian Night van Christian Jost, Bill in Jonathan Dove's opera Flight en de titelrol in Monterverdi's Il ritorno d'Ulisse in patria. Concerten brachten hem naar de kathedraal van Exeter met Britten's War Requiem, naar Salzburg met Saint-Saëns Oratorio de Noël, naar de Kassel Music Days met Händels Messiah en naar de Philharmonie de Paris met de 9e symfonie van Beethoven. Bovendien behoren vooral Bachs evangelistenrollen tot zijn kernrepertoire. Stefan is meerdere malen te zien en te horen op de radio (BR, WDR, MDR, Deutschlandfunk Kultur) en op televisie (Arte). In het seizoen 2022/23 maakt Stefan zijn debuut in het Konzerthaus Dortmund en in La Scala in Milaan. Andere hoogtepunten van het seizoen zijn een operaproductie en twee concerten op het festival “Bayreuth Barock”, een concertopera-uitvoering in het Theater an der Wien en een rol in Verdi’s Stiffelio in het Theater Aken.


- Raimund Nolte, bas

Raimund-Nolte_2.jpg


De bas-bariton Raimund Nolte voltooide aanvankelijk de studies wiskunde, schoolmuziek en altviool in Keulen en was een aantal jaren altviolist in het ensemble Musica Antiqua Köln. Hij studeerde zang bij Prof. Josef Metternich en Prof. Irmgard Hartmann, behaalde zijn zangdiploma aan de Universiteit voor Muziek in Mainz en wordt momenteel begeleid door Gundula Hintz. Na zijn eerste podiumervaringen in de operastudio van de Deutsche Oper am Rhein bracht Harry Kupfer hem in 1996 naar de Komische Oper Berlin, waar hij vier jaren deel uitmaakte van dit ensemble. Hij trad ook op bij tal van Europese operahuizen, zoals in het Halle Opera House van 2005 tot 2009. Daar werd hij niet alleen gevraagd als bewezen Händel-specialist, maar ook in vele andere grote rollen in zijn vakgebied, zoals de titelrollen in Eugene Onegin, Don Giovanni en Dallapiccola's "Il Prigionero". Na zijn debuut bij de Opéra national du Rhin in Straatsburg, de staatsopera’s in Hamburg, Berlijn en Dresden, de Parijse Opéra Bastille en het Teatro Real in Madrid, is hij sinds 2015 ook regelmatig te horen op het Bayreuth Festival. In de nieuwe “Ring” 2022 belichaamde hij de donder in de Rheingold. Als concertzanger werkte hij samen met bekende dirigenten, waaronder Nikolaus Harnoncourt, Trevor Pinnock, René Jacobs en Reinhard Goebel, onder wiens leiding hij zong op veel van de belangrijkste Europese festivals (o.a. Salzburg Festival, Weense Festival, Ansbach, Praag , Parijs, Londen, Graz, Ludwigsburg, Dresden, Canarische Eilanden, Festival van Vlaanderen en Holland, Handel Festival in Karlsruhe, Halle en Göttingen). Hoogtepunten in 2022 zijn Wagners Tristan und Isolde met het Royal Stockholm Philharmonic Orchestra onder leiding van Karina Canellakis in het Stockholm Konserthuset, Bachs Matthäus Passion met het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Jonathan Cohen in het Concertgebouw Amsterdam, Messiah met La Chapelle Harmonique in Versailles en Mendelssohns Elias in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Hij maakte zijn debuut in Badajoz in januari 2023 onder leiding van Pablo Heras-Casado als Gurnemanz in Wagners "Parsifal". Talrijke cd-producties van Bach tot Bernstein documenteren zijn veelzijdigheid. De opname van de Italiaanse solocantates voor bas van G.F. Händel kreeg de meeste lovende kritieken. Raimund Nolte geeft les als professor aan de locatie Aken van de Universiteit voor Muziek en Dans van Keulen en aan het Conservatorium van Maastricht.

Wanneer?

15 december 2023
Start om 19.30uur

Waar?

Plechelmusbasiliek Oldenzaal

Sponsoren

De uitvoeringen van de Stichting BachTwente worden mede mogelijk gemaakt dank zij onze sponsoren. Wij zijn hen hiervoor zeer erkentelijk.

Sponsoren

Contact

E-mail naar bachtwente@gmail.com of bel naar +31 (0)6 12848668.